Lektoři
Mgr. Bc. Jaroslava Chaloupková
Terapeutka, lektorka vzdělávacích a sebezkušenostních programů, supervizorka
Vystudovala VŠ obory ošetřovatelský management na UJEP Ústí nad Labem a supervizi a řízení na FHS UK Praha.
V současnosti pracuje jako ředitelka centra ACORUS, které nabízí komplexní pomoc osobám ohroženým domácím násilím. Zde funguje také jako terapeutka v individuální a skupinové terapii.
V soukromé praxi pracuje jako supervizorka a lektorka vzdělávacích kurzů pro pomáhající profese.
Ve svém životě vystřídala dva zásadní obory, zdravotnictví a sociální služby. Oba obory mají mnoho společného, a přesto jsou si i dost vzdálené. Profesně ji oba velmi obohatily, (a stále obohacují). Ač dnes již plně patří do sociálních služeb, zdravotnici v sobě nezapře.
V současné době nabízíme následující semináře s tímto lektorem:
Manipulativní jednání a jak se mu bránit
Obsah kurzu je zaměřen na všechny, kteří se při své práci setkávají s nátlakovým chováním a manipulací ať již ze strany klientů sociálních služeb, kolegů či dalších lidí, s kterými přicházejí při výkonu svého povolání do kontaktu. Účastníci získají základní informace o tom, co jsou to nátlakové metody a nátlakové chování, jak se projevuje manipulace a jak se proti takovému chování bránit. Kurz je zaměřen jak na teoretické znalosti v dané problematice, tak na získání praktických dovedností, které jsou nezbytnou součástí kvalitního poskytování sociálních služeb. Kurz je veden interaktivní formou, doplněný kazuistikami z oblasti sociálních služeb a nácvikem modelových situací.
Manipulativní jednání a jak se mu bránit
ŠKOLENÍ BUDE PROBÍHAT ON-LINE! Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams.
Ke školení bude třeba počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka nebo reproduktory
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Obsah kurzu je zaměřen na všechny, kteří se při své práci setkávají s nátlakovým chováním a manipulací ať již ze strany klientů sociálních služeb, kolegů či dalších lidí, s kterými přicházejí při výkonu svého povolání do kontaktu. Účastníci získají základní informace o tom, co jsou to nátlakové metody a nátlakové chování, jak se projevuje manipulace a jak se proti takovému chování bránit. Kurz je zaměřen jak na teoretické znalosti v dané problematice, tak na získání praktických dovedností, které jsou nezbytnou součástí kvalitního poskytování sociálních služeb. Kurz je veden interaktivní formou, doplněný kazuistikami z oblasti sociálních služeb a nácvikem modelových situací.
Jak to s tím stresem vlastně je?
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE!
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka (sluchátka jsou lepší než reproduktory, protože nevytváří zvukovou vazbu a ozvěnu mezi mikrofonem a sluchátky, nerušíte tak ostatní)
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Vzdělávací program se zaměřuje na problematiku zvládání stresu, který je součástí pracovního i soukromého života každého člověka. Východiskem pro pochopení podstaty stresu je seznámení účastníků s obsahem základních pojmů, které kromě samotného stresu souvisejí s náročnými životními situacemi, a souvislostmi mezi nimi: zátěž, krize a krizová intervence, trauma, etická dilemata, syndrom vyhoření. Se samotnou problematikou stresu se účastníci seznámí prostřednictvím výkladu o definici stresu, o druzích stresorů, o reakcích organismu na stres. Důraz je kladen na adaptaci na stres prostřednictvím fází adaptačního syndromu, na hodnocení stresové situace a na strategie vyrovnání se se stresem. Program je zaměřen i na definování reakcí na stres (biologické a psychické), na seznámení účastníků s obrannými mechanismy. Vysvětlena je strategie práce se stresem. Dostatečný prostor je věnován teorii předcházení stresu, kdy si účastníci následně mají možnost v rámci řízené diskuse vyměňovat svoje zkušenosti se zvládáním stresu v běžných denních situacích. Nedílnou součástí programu je i vysvětlení spojitosti stresu a syndromu vyhoření včetně jeho prevence. Vzdělávací program se věnuje také psychohygieně a v rámci praktické části se účastníci teoreticky i formou praktického nácviku seznámí s některými relaxačními technikami (např. bdělá pozornost, dechová meditace, relaxace při hudbě). Mýtům o stresu je věnovaná závěrečná část programu.
Komunikace v obtížných situacích
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE! Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams.
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka (sluchátka jsou lepší než reproduktory, protože nevytváří zvukovou vazbu a ozvěnu mezi mikrofonem a sluchátky, nerušíte tak ostatní)
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Vzdělávací program se zaměřuje na problematiku komunikace v sociálních službách v souvislosti se situacemi, které mohou být obtížné jak pro klienty, tak i pro pracovníky. Východiskem pro pochopení podstaty zvládnutí komunikačně náročné situace je úvodní seznámení účastníků se základními druhy komunikace – verbální, neverbální a sociální – a s jejich vzájemným propojením. Důraz je kladen na význam neverbální komunikace při kontaktu hlavně se seniory a s klienty se zdravotním postižením. Podrobnější vysvětlení pojmů efektivní komunikace a aktivní naslouchání má přispět k uvědomění si důležitosti těchto zásad při komunikaci mezi lidmi obecně. Důraz je opakovaně ve všech modulech programu kladen na lidský vztah mezi klientem a pracovníkem. Vysvětleny jsou komunikační styly a vliv osobnosti na komunikaci. Dostatečný prostor je věnován komunikačním bariérám a jejich vlivu na komunikaci s klienty, kteří jsou znevýhodněni věkem a zdravotním stavem. Nedílnou součástí programu je vysvětlení spojitosti mezi komunikací v obtížné situaci a emocemi. Pozornost je zaměřena na témata obtížných rozhovorů (např. smrt, sex, domácí násilí), která komunikaci ovlivňují, ale i na existenci každodenních obtížných situací a jejich zvládání. Vzdělávací program se věnuje také možným postojům pracovníka k danému tématu a jeho chování v dané situaci. Účastníci se formou rozboru kazuistik seznámí s možnostmi řešení konkrétních obtížných situací.