Lektoři
Mgr. Bc. Andrea Tajanovská DiS.
Lektorské činnosti se věnuje 18 let, lektorkou IVA je od jeho vzniku, stála u jeho založení v r. 2010 a byla první ředitelkou. Absolvovala Vysokou školu CEVRO INSTITUT ve studijním oboru veřejná správa, Jihočeskou univerzitu v Českých Budějovicích ve studijním oboru sociální pedagogika a Vyšší odbornou školu sociální v Prachaticích ve studijním oboru sociální práce. V sociálních službách působí od r. 2000, prošla od pozice dobrovolnické až po vedoucí. Pracovala se seniory, lidmi se zdravotním postižením, nezaměstnanými, lidmi v krizi a menšinami. Byla ředitelkou Jihočeské rozvojové, o. p. s., spoluzakladatelkou Centra STROOM Dub, o. p. s. V současné době je ředitelkou Domova pro seniory Pohoda v Netolicích a předsedkyní Profesního svazu sociálních pracovníků v sociálních službách APSS ČR. Je autorkou řady vzdělávacích programů, zabývá se projektovým managementem, působila v několika odborných skupinách MPSV ČR, věnuje se konzultační a lektorské činnosti v sociální oblasti a řízení NNO.
V současné době nabízíme následující semináře s tímto lektorem:
Komunikace v obrazech se zaměřením na osoby s demencí
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE! Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams.
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka (sluchátka jsou lepší než reproduktory, protože nevytváří zvukovou vazbu a ozvěnu mezi mikrofonem a sluchátky, nerušíte tak ostatní)
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Komunikace, navazování kontaktů a důvěrného vztahu mezi pečujícím personálem a uživateli sociálních služeb jsou základem kvalitně poskytované sociální služby. Komunikace se však neomezuje jen na rozhovor, vyprávění, sdělování nebo přijímání informací, ale zahrnuje vše, co člověk činí a jak to činí. Správná komunikace je nezbytným předpokladem pro rozpoznávání a uspokojování potřeb uživatele služby, pro jeho spokojený a kvalitní život, stejně tak jako pro dobrou a přínosnou spolupráci s rodinou či blízkými uživatele. Všeobecně se ví, že za nespokojeností uživatele stojí nevhodně zvolený přístup pečujícího personálu. V rámci tohoto kurzu se absolvent seznámí s praktickou komunikací s osobami s demencí, a to ve všech třech složkách – verbální, neverbální a paraverbální. Osvojí si takové techniky, které podpoří sociální interakci s uživatelem s demencí, obzvláště pak v té fázi demence, kdy uživatel přestává rozumět slovům. Kurz je určen pro profesionální pečovatele v DS, DZR, DOZP, PS, OS a dalších sociálních službách pečujících o osoby s demencí. Kurz je vhodný i pro neformální pečovatele. Kurz bude veden osvědčenou, interaktivní formou výuky v APSS ČR. Účelem kurzu bude zabývat se častými komunikačními situacemi, do kterých se pečovatelé dostávají. Vedle teoretické části budou účastníci pracovat s instruktážními filmy simulujících komunikaci pečovatele s uživatelem. Pro účastníky je přínosná zvolená výuková metoda postavená na teoretickém základu spojeném s krátkými filmy.
Přestaňte na mě křičet...! aneb Laskavý a pozitivní přístup ke klientovi
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE!
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka (sluchátka jsou lepší než reproduktory, protože nevytváří zvukovou vazbu a ozvěnu mezi mikrofonem a sluchátky, nerušíte tak ostatní)
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Ne vždy jsou formální i neformální pečovatelé příliš ochotni přemýšlet o stáří, myšlenky na stáří vytěsňují na okraj pozornosti. Z toho vyplývá, že jim může chybět schopnost vcítit se do nároků a problémů života seniorů (obzvláště těch s demencí), chápat je, mít o ně zájem a respektovat je. Tento kurz se proto zaměřuje na podporu pečovatelů, aby pochopili seniory, o které pečují. Téměř všichni lidé s demencí vykazují během své nemoci náročné chování v každodenní péči. Neklid, strach, agrese nebo neustálé výkřiky vnímají spolubydlící, příbuzní a ošetřovatelé jako břemeno. Pečovatelé potřebují důkladné odborné znalosti, aby se mohli profesionálně zabývat takovýmto chováním lidí s demencí a nepropadali vlastním emocím a negativnímu jednání. Tento kurz je zaměřen na porozumění poslání a úlohy pečovatelů a jejich pochopení a přijetí, že je ve středu zájmu péče klient, který především rozhoduje o způsobu pomoci s ohledem na zdravotní stav. Rozvíjí dovednosti pečovatelů vyvarovat se negativnímu jednání, správně komunikovat s klientem, být diskrétní a brát klienta a jeho potřeby na zřetel. Kurz rozvíjí postoje pečovatele i pečovatelského týmu v myšlence, že je klient hlavním aktérem péče a zaměřuje se nejen na pečovatele jako jedince ale také na pečovatelský tým jako celek a vede k neustálému zlepšování kvality poskytované sociální služby.
Zranitelnost, křehkost a tíseň seniora v domácí i profesionální péči
Ke školení bude třeba počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka nebo reproduktory
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Přestože kvalita poskytovaných sociálních služeb v České republice stoupá a zvyšuje se i úroveň neformální péče, je stále důležité vzdělávat formální i neformální pečovatele v oblasti kvality života seniora, respektive hovořit o jejich zranitelnosti, křehkosti a různých tísních, které prožívají. Péče o seniora se netýká jen zajištění biologických potřeb, ale významnou roli hrají také další potřeby. Tento kurz provede absolventy tématem tísně, tedy jakéhosi stavu, který vylučuje autonomii pečované osoby, respektive omezuje její svobodu vůle a možnost rozhodovat sama za sebe. Tíseň sebou často nese u starších osob nebo osob s dlouhodobými zdravotním znevýhodněním sociální vyloučení, zranitelnost, křehkost a nízký pocit primárního bezpečí. Při kurzu však budou zmiňována také témata narušení osobní rovnováhy s ohledem na životní příběh a rodinný kontext, potíže s předjímáním budoucího života včetně společenské zranitelnosti. Zaměříme se na rizikové praktiky, zanedbávání a zneužívání pečované osoby, patologické jevy spojené se stárnutím a zdravotním znevýhodněním, stavy úzkosti, potíže při vnímání osob a rodiny a psychiatrické potíže při stáří. Cílem kurzu je předat absolventům dostatek teoretických i praktických informací, které je naučí jak podporovat starší osobu v tísnivé situaci, tedy v takové situaci, která může být náročná pro pečovanou osobu a složitá v řešení pro pečovatele nebo pečovatelský tým.
Chci pyžamový den s dortem aneb Sociální služba 21. století
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE!
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka (sluchátka jsou lepší než reproduktory, protože nevytváří zvukovou vazbu a ozvěnu mezi mikrofonem a sluchátky, nerušíte tak ostatní)
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Kurz je v řadě dalším seminářem Institutu vzdělávání APSS ČR, který klade důraz na potřeby, přání a očekávání klientů především pak pobytových sociálních služeb. Pro pobytové sociální služby v ČR je typické, že jsou využívány dlouhodobě, obzvláště pak v domovech pro osoby se zdravotním postižením žijí tisíce lidí mnoho let. Pobyty delší dvaceti či třiceti let nejsou výjimkou. V takovýchto službách je důležité podporovat nejen klienty, ale i pracovníky především proto, aby nedocházelo k vzájemným ponorkovým nemocem, bagatelizaci klientových potřeb či k tendenci paušalizovat podporu, pomoc i péči mající jen minimální individuální podobu. Byť nezáměrně, stále dochází k tendenci utvářet takzvanou režimovou sociální službu, která nejde naproti klientovi, ale spíše mnohaletým zvyklostem, což ji činí stereotypní, a to jak pro klienty, tak i pro pracovníky. Námět na kurz autorský tým získal na stáži ve francouzské vzdělávací organizaci GERONFOR. Dále reaguje na podněty sociálních pracovníků, kteří prostřednictvím APSS ČR absolvovali stáže v Rakousku a Holandsku, kde jim byly podobné programy vzdělávání taktéž představeny. Součástí kurzu bude opět informačně bohatý teoretický výklad, intenzivní individuální i skupinová interakce, práce s pracovními listy a kazuistikami a bude se zabývat pohledem na moderní sociální službu jak v teoretické rovině (v kontextu Zákona 108/2006 Sb. o sociálních službách) tak i v rovině praktické vycházející z flexibility a kreativity účastníků.
Slyšíš, co ti říkám? Už jsem dospělý! aneb Autonomie klienta sociální služby
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE!
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka (sluchátka jsou lepší než reproduktory, protože nevytváří zvukovou vazbu a ozvěnu mezi mikrofonem a sluchátky, nerušíte tak ostatní)
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Cílem semináře je pomoci pracovníkům v přímé péči lépe vnímat etické hranice pomáhající profese. Seminář se zaměřuje na téma autonomie klienta sociální služby, jako jedno z témat, která podstatnou mírou ovlivňují kvalitu života jednotlivých klientů. Umožňuje tak pracovníkům poznávat etická úskalí a naučit se přístupy zaměřené na vlídnou a ohleduplnou komunikaci s klienty. Téma autonomie se dotýká především postojů a hodnot jednotlivých pracovníků a výrazně zasahuje jak do ochrany práv, tak i tématu předsudků v sociálních službách, kterými často omezujeme klienty. Snahou semináře je předat pracovníkům model práce orientované na posilování autonomie klienta a objevování pozitivních metod práce s klientem, jako vhodných pro předcházení mezilidských konfliktů. Seminář propojuje teoretickou část s praktickými cvičeními a je prokládám příklady z praxe.
Život s postižením v obrazech
Ke školení bude třeba počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka nebo reproduktory
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Kurz Život s postižením v obrazech je zaměřen na podporu personálu sociální služby, ve které jsou převažující cílovou skupinou osoby se zdravotním postižením. Kurz je v pořadí 5. kurzem s koncovkou "v obrazech" a 11. unikátním kurzem Institutu vzdělávání APSS ČR. Tyto kurzy patří k nejvíce žádaným z těchto důvodů: zvolené téma je vždy poplatné současné době - kurz je zaměřen na ty soc. služby, které často pečují o osoby žijící dlouhodobě v ústavní péči (DOZP, SR, CHB) nebo o ty, u kterých sdílí péči s rodinou či jinak blízkými. Často může docházet ke střetům zájmů klientů oproti jejich blízkým nebo závislosti na poskytované sociální službě či jednotlivých pracovnících. Druhým důvodem jsou samotní pracovníci a jejich profesní přístupy ke klientům, kteří jsou často i desítky let v ústavní péči, míříme tím do témat, jako je autonomie klienta, vnímání jeho potřeb a životního příběhu ovlivněného mnohaletým životem v pobytovém zařízení. Třetím důvodem je unikátní interaktivní metoda vzdělávání. Součástí kurzu bude opět informačně bohatý teoretický výklad, intenzivní individuální i týmová práce a sedm výukových filmů zaměřených na taková témata, která stále rezonují sociálními službami pro osoby se zdravotním postižením. Účelem kurzu bude zabývat se těmito tématy v jak v teoretické rovině (v kontextu Zákona 108/2006 Sb. o sociálních službách) tak i v rovině praktické vycházející z každodennosti sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením.
Nejsi moje dcera, nejsi moje máma aneb Závislost klienta na sociální službě
Ke školení bude třeba počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka nebo reproduktory
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Kurz Život s postižením v obrazech je zaměřen na podporu personálu sociální služby, ve které jsou převažující cílovou skupinou osoby se zdravotním postižením. Kurz je v pořadí 5. kurzem s koncovkou "v obrazech" a 11. unikátním kurzem Institutu vzdělávání APSS ČR. Tyto kurzy patří k nejvíce žádaným z těchto důvodů: zvolené téma je vždy poplatné současné době - kurz je zaměřen na ty soc. služby, které často pečují o osoby žijící dlouhodobě v ústavní péči (DOZP, SR, CHB) nebo o ty, u kterých sdílí péči s rodinou či jinak blízkými. Často může docházet ke střetům zájmů klientů oproti jejich blízkým nebo závislosti na poskytované sociální službě či jednotlivých pracovnících. Druhým důvodem jsou samotní pracovníci a jejich profesní přístupy ke klientům, kteří jsou často i desítky let v ústavní péči, míříme tím do témat, jako je autonomie klienta, vnímání jeho potřeb a životního příběhu ovlivněného mnohaletým životem v pobytovém zařízení. Třetím důvodem je unikátní interaktivní metoda vzdělávání. Součástí kurzu bude opět informačně bohatý teoretický výklad, intenzivní individuální i týmová práce a sedm výukových filmů zaměřených na taková témata, která stále rezonují sociálními službami pro osoby se zdravotním postižením. Účelem kurzu bude zabývat se těmito tématy v jak v teoretické rovině (v kontextu Zákona 108/2006 Sb. o sociálních službách) tak i v rovině praktické vycházející z každodennosti sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením.