Kurzy na klíč
Vyberte si z nabídky požadovaný kurz a klikněte na políčko „OBJEDNAT“. Do takto vytvořené objednávky můžete poté přidat libovolný počet kurzů.
Ceník kurzů najdete zde.


Aby záda nebolela! aneb Pohybové zásady pro pracovníky sociálních služeb


Akreditace:
A2021/0436-SP/PC/PP/VP
Kapacita:
25
Cílová skupina:
zdrav. pracovník, soc. pracovník, pracovník v soc. službách, management
Rozsah:
8 hodin

  • Pohyb, dech a práce s dechem: jak souvisí zdravý pohyb a činnost svalů podporující držení těla. Popíšeme si jak pracovat s dechem, post-covidové stavy a vliv na dech
  • Páteř, hrudník, bolesti hlavy:  Držení těla, práce a pohyb horní končetiny, vliv nesprávných pohybových a pracovních návyků na vznik bolesti v zádech, vertebrogenní potíže, bolesti hlavy atd.
  • Pletenec horní končetiny: co to je funkční klenba ruky a vše propojíme s pohybem doma i v práci. Práce s počítačem, nošení zavazadel, zmíníme časté problémy s horní končetinou.
  • Pohyb v práci i doma:  budeme se zabývat pozitivní změnou pohybových návyků při běžných i pracovních činnostech. Jak zdravě sedět, chodit, jezdit v autě i v MHD, nošení zavazadel, břemen, zdravá kancelář i sport.              

 

Adaptační proces klienta v zařízení sociálních služeb


Akreditace:
A2021/1026-SP/PC
Kapacita:
25
Cílová skupina:
soc. pracovník, pracovník v soc. službách
Rozsah:
8 hodin

  • Problematika adaptace klienta v zařízení sociálních služeb: změny v životě klienta (fyzické, psychické, sociální) a reakce na ně, pojem "adaptační proces", kolizní situace při vzájemné komunikaci klient versus personál v období adaptace a jejich zvládnutí, využití metody sociální práce - práce s jednotlivcem.                       
  • Význam využití konkrétních informací z individuálního plánu v období adaptačního procesu: využití konkrétních informací z IP (zvyklosti klienta, jeho denní režim, oblíbené činnosti, zájmy a záliby z minulosti), význam sociální anamnézy.
  • Význam rodiny a blízkých osob v průběhu adaptace klienta: význam rodinné anamnézy, spolupráce s rodinou a přáteli klienta, spolupráce s personálem zařízení, vyvarování se "diagnostických nálepek" ze strany rodiny.                    
  • Význam spolupráce v rámci multidisciplinárního týmu v průběhu adaptace klienta: vymezení pojmu "multidisciplinární tým", kompetence členů týmu a jejich vzájemná spolupráce, komunikace s klientem a jeho rodinou a blízkými osobami.
  • Prevence vzniku závislosti klienta na sociální službě: podpora samostatnosti klienta, respektování klienta jako individuality, význam individuálního přístupu ke klientovi.

Aktivizace pohybového systému se zaměřením na prevenci bolesti zad

Aktivizace pohybového systému se zaměřením na správnou chůzi

Aktivizace seniorů s využitím prvků biografie klienta


Akreditace:
A2021/0001-SP/PC/PP
Kapacita:
25
Cílová skupina:
soc. pracovník, pracovník v soc. službách
Rozsah:
8 hodin

  • Stáří a stárnutí: Definice stáří a stárnutí, potřeby ve stáří a kvalita života seniorů. Psychosociální aspekty stárnutí.
  • Psychobiografický model péče E. Böhma: Historie vzniku psychobiografického modelu a Erwin Böhm, fáze regrese a formy péče dle Erwina Böhma, teoretická východiska modelu, biografie, princip normality a terapie prostředím.
  • Biografie v péči a její význam: Druhy biografie, jak zpracovat biografii? Význam biografie.
  • Ukázka práce s biografickými knihami

 

Aktivizační činnosti klientů s Alzheimerovou chorobou s praktickým nácvikem


Akreditace:
A2021/0519-SP/PC/PP
Kapacita:
25
Cílová skupina:
soc. pracovník, pracovník v soc. službách
Rozsah:
8 hodin

  • Paměť: paměť, kognitivní a exekutivní funkce, mozková centra - druhy, definice, popis.
  • Zdravé stárnutí nebo demence: zdravý senior, mírná kognitivní porucha, demence - rozdíl, definice, příznaky, druhy demencí.
  • Alzheimerova choroba: příznaky, diagnostika, stádia - seznámení s onemocněním, se změnami klienta v oblasti tělesné, duševní, s potřebami klienta, význam aktivizace.
  • Didaktický přístup k aktivizaci: cílová skupina, prostor, časový plán, fáze aktivizace, materiály, cíl aktivizace, motivace, obsah, prostředí, pomůcky, kompenzační pomůcky  - co je potřeba zvážit a připravit před samotnou aktivizací klientů.
  • Druhy aktivizačních činností a jejich význam: soběstačnost, smysly, motorika, koordinace, kognitivní trénink, relaxace - význam a cíl jednotlivých činností, obměny v závislosti na stádiu nemoci.
  • Praktický nácvik: paměť, koncentrace, uvažování, jemná motorika, motorika, koordinační cvičení, psychomotorika, motogeragogika, smysly, biblioterapie, muzikoterapie - příklady, cíl, nácvik, praktický příklad didaktického přístupu.

Asertivita jako strategie jednání pro pracovníky sociálních služeb


Akreditace:
A2022/0644-SP/PC/VP
Kapacita:
25
Cílová skupina:
zdrav. pracovník, soc. pracovník, pracovník v soc. službách, management
Rozsah:
8 hodin

  • Úvod do problematiky: představení lektora a účastníků semináře, očekávání a přání od semináře, zkušenosti s tématem v praxi. Seznámení s cíli a očekávanými výstupy. Seznámení s pravidly ve skupině.
  • Úvod do asertivity jako strategie jednání v mezilidských vztazích a komunikaci v organizacích sociálních služeb. Asertivita a sebehodnota pracovníka: definování pojmu asertivita. Analýza situací, ve kterých by pracovníci rádi jednali asertivně, ale nedaří se jim to. Pojednání o teorii potřeb a sebehodnotě v kontextu využívání asertivity jako strategie jednání ke klientovi organizace sociální péče.
  • Asertivní práva: přehled asertivních práv, stručný test k uvědomění vlastních preferencí v jednání a komunikaci s klienty sociálních služeb.
  • Praktický nácvik asertivní komunikace: praktický nácvik jednání pracovníka s klientem sociální organizace. Nácvik formou „hraní rolí“. Nácvik hraní rolí probíhá na kazuistikách z pracovišť účastníků kurzu.
  • Základy asertivního jednání. Typy manipulace v komunikaci: přehled asertivního jednání a komunikace. Analýza významu verbálních a neverbálních aspektů komunikace ve  využití asertivity jako strategie jednání s klientem sociální organizace. Typy manipulací, které mohou klienti sociální péče používat. Doporučení a konkrétní příklady, jak v takových situacích reagovat a jednat.
  • Asertivní techniky: přehled základních asertivních technik, které lze v komunikaci s klientem sociálních služeb využít. Technika gramofonové desky, technika otevřených dveří apod…
  • Praktický nácvik asertivní komunikace: praktický nácvik jednání pracovníka s klientem sociální organizace. Nácvik formou „hraní rolí“. Nácvik hraní rolí probíhá na kazuistikách z pracovišť účastníků kurzu.
  • Využití asertivity v pracovním i osobním životě. Asertivita a duševní hygiena: shrnutí hlavních myšlenek semináře, pojmenování hlavního významu asertivity jako strategie v jednání s druhými lidmi v udržení duševní hygieny a v prevenci syndromu vyhoření.

 

Bezpečné a šetrné polohování a mobilizace při péči o klienta v sociálních službách I.


Akreditace:
A2022/0851-SP/PC/PP
Kapacita:
25
Cílová skupina:
zdrav. pracovník, soc. pracovník, pracovník v soc. službách
Rozsah:
8 hodin

Mobilita, imobilita a inaktivita

  • vymezení mobility (vč. přesahu do základních existenčních potřeb),
  • vymezení imobility (dočasná krátkodobá a dlouhodobá, trvalá částečná a úplná),
  • vymezení pojmu inaktivita,
  • specifika imobilizačního syndromu,
  • kontext sekundárních změn a komplikací (dekubity, kontraktury, spasticita, atrofie, osteoporóza atd.).

Fyzická práce

  • vymezení pojmu fyzická práce (zacházení; postup),
  • cíle fyzické práce,
  • rizika spojená s fyzickou prací pro klienta a personál,
  • preventivní a úlevové polohování,
  • pasivní cvičení v kompetenci PSS,
  • vertikalizace a chůze.

Ergonomie práce asistující osoby

  • ergonomická rozvaha (jak, kam, síla a rychlost),
  • základní postoj, postoj u židle, postoj u lůžka, postavení zad, práce s pažemi.

Pracovní podmínky

  • legislativní vymezení břemena,
  • úprava prostředí pokoje,
  • provázanost s materiálním zabezpečením organizace,
  • spolupráce v týmu a její význam při šetrné manipulaci.

Zhodnocení schopností klienta

  • rozhovor a jeho využitelnost při zhodnocování schopností (sociální anamnéza, bytová situace, režim dne + konfrontace vyhodnocení soběstačnosti = příprava, otevření spolupráce, průběh a ukončení),
  • pozorování,
  • vybrané dotazníky a posuzovací škály (WHO DAS II; SF-36),
  • hodnocení (testy) = ADL, PADL, IADL, Mini mental state)

Edukace

  • PSS v roli edukátora,
  • Zásady správné edukace (jazyk, názornost, individualizace, kontrola).

 

Bezpečné a šetrné polohování a mobilizace při péči o klienta v sociálních službách II.


Akreditace:
A2022/0853-SP/PC/PP
Kapacita:
25
Cílová skupina:
zdrav. pracovník, soc. pracovník, pracovník v soc. službách
Rozsah:
8 hodin

Opakování zásad fyzické manipulace

  • cíle fyzické práce,
  • rizika spojená s fyzickou prací pro klienta a personál,
  • ergonomická rozvaha (jak, kam, síla a rychlost),
  • základní postoj, postoj u židle, postoj u lůžka, postavení zad, práce s pažemi.

 

Pomůcky pro fyzickou manipulaci a jejich užití

  • polohovací podložka (vč. využití kapny),
  • otočný kruh,
  • rolovací podložka,
  • kluzká podložka (slide sheet),
  • prkna na přesun z lůžka na židli a zpět,
  • přesouvací manipulační pás,
  • pojízdné křeslo,
  • zvedák,
  • turner pro otáčení klienta vestoje,
  • podložka na zvedání klienta ze země na lůžko

Podpora v pozicích, polohování a ukládání

  • posazování v lůžku (pasivní sed a sed s dopomocí),
  • otáčení na bok (pasivní otáčení prováděné jednotlivcem, dvěma osobami, aktivní otáčení asistované),
  • výměna ložního prádla
  • posun do stran (pasivní posun po skluzné podložce, pasivní kinestetický posun do stran, aktivní posun do stran asistovaný),
  • posun směrem k hlavě (posun dvěma osobami bez podložky, posun při využití skluzné podložky, posun při využití pasivní postranice, aktivní posun asistovaný, aktivní posun při využití postranice, využití stálek),
  • vysunutí zhrocené postavy v židli (vysunutí dvěma osobami s a bez podložky),
  • přemístění ze země na lůžko (potřebný počet PSS, poloha klienta, poloha personálu a dohoda spolupráce),
  • péče o pokožku (opatření k podpoře tolerance tkáně, prostředky nevhodné k prevenci, na očistu těla s rozumem).

 

Chci pyžamový den s dortem anebo Sociální služba 21. století


Akreditace:
A2021/0183-SP/PC/VP
Kapacita:
25
Cílová skupina:
zdrav. pracovník, soc. pracovník, pracovník v soc. službách, management
Rozsah:
8 hodin

  • Kvalita života klienta: Kvalita života jako subjektivní kapitola a její předpoklady, kvalita života klienta jako zájem sociální služby, měření a posuzování kvality života klienta.
  • Faktory ovlivňující kvalitu života klienta: Oblasti ovlivňující kvalitu života klienta, pozitivní psychologie, duševní pohoda, prostředí ovlivňující kvalitu života a socioekonomický status klienta.
  • Potřeby klienta a jejich uspokojování: Biologické, psychické, sociální a spirituální potřeby, jejich vznik a snaha uspokojit je. Schopnost klienta vyjádřit je, ochota pracovníka respektovat je.
  • Klient ve středu zájmu služby: Klient a jeho potřeby, očekávání, role, hodnoty, které jsou v zájmu sociální služby a v pracovním povědomí pracovníků. Náhled na očekávání klienta z jiného úhlu pohledu v kontextu normality.
  • Flexibilní a kreativní sociální služba: Schopnost sociální služby reagovat na individuální potřeby a přání klienta podporující jeho život v sociální službě co nejvíce se podobající přirozenému prostředí.

 

Co nejdéle doma aneb Jak podpořit domácí péči (6 hodin)


Akreditace:
A2021/0739-SP/PC/VP
Kapacita:
25
Cílová skupina:
soc. pracovník, pracovník v soc. službách
Rozsah:
6 hodin

  • Rizikové situace a nedostatečné zabezpečení domácnosti: Nejčastější rizikové situace v domácnosti neformální péče z pohledu pečovaného i pečovatele.
  • Audit rizik domácnosti: Co je a co přináší koncept bezpečného domova - překážky, nástrahy a nebezpečí versus pomůcky, pravidla a zabezpečení domácnosti.
  • Základní pravidla pro zajištění bezpečí seniora: Pravidla ochrany a bezpečí seniora v domácím prostředí, čeho se zbavit, co zajistit, na co nezapomenout a co nepodcenit.
  • Úrazovost v domácím prostředí: Nejčastější úrazy, nebezpečné vybavení, zajištění bezpečného prostředí vhodným rozmístěním nábytku a odstraněním překážek.
  • Rizikové zóny v domácnosti: Kluzké povrchy, prevence požárů v domácnosti, technické zabezpečení a pomůcky zvyšující bezpečí

 

Co nejdéle doma aneb Jak podpořit domácí péči (8hodin)


Akreditace:
A2021/0738-SP/PC/VP
Kapacita:
25
Cílová skupina:
soc. pracovník, pracovník v soc. službách
Rozsah:
8 hodin

  • Rizikové situace a nedostatečné zabezpečení domácnosti: Nejčastější rizikové situace v domácnosti neformální péče z pohledu pečovaného i pečovatele.
  • Audit rizik domácnosti: Co je a co přináší koncept bezpečného domova - překážky, nástrahy a nebezpečí versus pomůcky, pravidla a zabezpečení domácnosti.
  • Základní pravidla pro zajištění bezpečí seniora: Pravidla ochrany a bezpečí seniora v domácím prostředí, čeho se zbavit, co zajistit, na co nezapomenout a co nepodcenit.
  • Úrazovost v domácím prostředí: Nejčastější úrazy, nebezpečné vybavení, zajištění bezpečného prostředí vhodným rozmístěním nábytku a odstraněním překážek.
  • Rizikové zóny v domácnosti: Kluzké povrchy, prevence požárů v domácnosti, technické zabezpečení a pomůcky zvyšující bezpečí

 

Demence v obrazech


Akreditace:
A2023/0215-SP/PC/PP/VP
Kapacita:
25
Cílová skupina:
zdrav. pracovník, soc. pracovník, pracovník v soc. službách, management
Rozsah:
8 hodin

  • Teoretický vhled do problematiky demence: teoretický vhled do demence, statistiky pro ČR i svět, nejčastější příčiny demence a její rizikové faktory, příznaky, jednotlivé fáze demence a práva člověka s demencí.
  • Alzheimerova choroba: vznik, příznaky a jednotlivá stádia Alzheimerovy choroby, práce s nefarmakologickými postupy, komunikace s člověkem s demencí.
  • Péče o člověka s demencí: hygiena, sebeobsluha, stravování, harmonogram dne, zvyklosti, rituály.
  • Aktivizace člověka s demencí: motivace člověka s demencí k aktivizaci, pohybu, interakci s druhými lidmi. Poznávání a respektování životního příběhu člověka s demencí při aktivizaci.
  • Zjišťování potřeb člověka s demencí: pyramida potřeb, pyramida přístupu ke klientovi, práce s potřebami a přáními člověka s demencí a jejich naplňování prostřednictvím vhodně zvolených metod.

 

Drahé Česko pro seniory – základní informace pro možnost sociálního poradenství v tíživé situaci seniora


Akreditace:
A2023/1200-SP/PC/VP
Kapacita:
25
Cílová skupina:
soc. pracovník, pracovník v soc. službách, management
Rozsah:
8 hodin

  • Úvod do tématu: legislativního zakotvení tématu, uvedení cílů a očekávání účastníků ve vztahu k tématu
  • Bydlení a jeho náklady: Vymezení pojmu bydlení ve vztahu k cílové skupině seniorů žijících v domácím prostření, vymezení pojmů dalších nákladů, které zatěžují domácí rozpočet seniorů (energie, telefonní služby, apod.). Vymezení podmínek výměny bytu, žádostí o Dům s pečovatelskou službou.
  • Dávkový systém a Deštník proti chudobě: Seznámení s dávkami státní sociální podpory a pomocí v hmotné nouzi - rozsah a druhy, způsob podání žádostí, nárok a příklady dobré praxe. Seznámení s programem Deštník proti chudobě.
  • Ostatní náklady a jak je zkrotit: Ostatní náklady (telefon, léky, doprava a přeprava, kompenzační pomůcky a další materiál) a jaké možnosti podpory či snížení nákladů jsou. Právní aspekty řešení změny smluvních podmínek.
  • Změny v důchodech a ostatních příjmech seniorů: Základní informace o aktuálních podmínkách důchodů, vč invalidních důchodů. Příspěvek na péči, Příspěvky na mobilitu a zvláštní pomůcky.

 

Eliminace nežádoucích jevů na pracovišti a utváření pozitivního pracovního klimatu v sociálních službách


Akreditace:
A2023/1660-SP/PC/VP
Kapacita:
25
Cílová skupina:
zdrav. pracovník, soc. pracovník, pracovník v soc. službách, management
Rozsah:
8 hodin

Vzdělávací program se zaměřuje na pracovní týmy na všech úrovních poskytovatele sociální služby. Nelze totiž od sebe odlučovat efektivitu a kvalitu vztahů v pracovním týmu od kvality poskytované sociální služby a osobní spokojenosti klienta. Jde o propojené nádoby. Pracovní klima lze vnímat z hlediska jeho stálosti, intenzity, atraktivity, kvality. Klima v sociálních službách může být pozitivní, otevřené, tvůrčí, inspirativní, podnětné, zdravé, motivující bez konfliktů a krizí, kterých vzniká každodenně celá řada. Prakticky se jim nelze vyhnout. Tento kurz seznamuje frekventanty se základními principy a typy nežádoucích jevů a patologických vztahů v organizacích poskytujících sociální služby.  Vysvětluje jednotlivé formy a projevy těchto jevů s důrazem na dopady na pracovníky a rovněž se zabývá dopady na organizaci jako celek.

Obsah:

  • Základní terminologie
  • Druhy nežádoucích jevů u poskytovatelů sociálních služeb
  • Příčiny, průběh a znaky nežádoucích jevů u poskytovatelů sociálních služeb
  • Možnosti ochrany proti nežádoucím jevům, případné vyrovnání se s nimi
  • Vliv negativního klimatu na sociální službu, příklady z praxe a možná řešení daných situací

 

 

Emoce v obrazech


Akreditace:
A2023/0213-SP/PC/PP
Kapacita:
25
Cílová skupina:
zdrav. pracovník, soc. pracovník, pracovník v soc. službách, management
Rozsah:
8 hodin

  • Teoretický vhled do problematiky emocí: teoretický vhled do problematiky emocí, typologie a vznik emocí, emoce vznikající při výkonu povolání v pomáhajících profesích.
  • Emotivita a citlivost pracovníků v pomáhajících profesích: poruchy emotivity a její projevy včetně klasifikace  - afekty, nálady, city a vyšší city, citové vazby a vztahy.
  • Vliv emocí na prožitek a kvalitu života: kvalita života, individuální prožívání a souvislosti mezi osobním a profesním životem pracovníka v pomáhající profesi.
  • Emoční sebereflexe: osobnost, temperament, schopnosti, vlohy a profesní kompetence a hodnoty. Schopnost sebepoznání ve vypjatých situacích včetně přijímání zpětné vazby.
  • Práce a přístupy k základním emocím: radost, smutek, překvapení, strach, znechucení a hněv - šest základních emocí podle Paula Ekmana.

 

Etická komunikace s lidmi s mentálním postižením


Akreditace:
A2021/0635-SP/PC/VP
Kapacita:
25
Cílová skupina:
zdrav. pracovník, soc. pracovník, pracovník v soc. službách
Rozsah:
8 hodin

  • Etika, morálka, etické problémy a dilemata etický kodex a jeho role v rámci komunikace s uživateli služby: etický kodex a jeho role v rámci komunikace, různé etické problémy v rámci komunikace s uživateli, etická dilemata, jak týmově řešíme etická dilemata, jak pomáhají při komunikaci.
  • Stupně mentální retardace a jejich komunikační dovednosti: vývoj řeči mentálně postižených osob, řečové a dorozumívací schopnosti v rámci LMR, SMR, TMR, schopnosti chápat sdělení personálu, komunikační zvláštnosti a potřeby.
  • Efektivní komunikace zaměřená na člověka + empatická komunikace zaměřená na člověka s mentálním postižením + pravidla komunikace pro osoby s mentálním handicapem = etická komunikace: přístup zaměřený na člověka a jeho uplatnění v práci s uživateli s mentálním handicapem. Komunikace vhodná pro osoby s LMR a její prvky – empatie, bezpodmínečně pozitivní přijetí, kongruence, akceptace. Techniky aktivního naslouchání – zrcadlení, přerámování, ověřování pochopení. Komunikace vhodná pro osoby se SMR – dle pravidel komunikace pro osoby s mentálním postižením a dále využívající prvky komunik.zaměř.na člověka a preterapie. Preterapeutická komunikace vhodná pro klienty s TMR, zahrnující  psychologický kontakt (kontaktní reflexe, kontaktní funkce a kontaktní chování). Shrnutí a opakování v praktických nácvicích.

 

Etika v obrazech ve službách sociální péče


Akreditace:
A2020/0940-SP/PC/VP
Kapacita:
25
Cílová skupina:
zdrav. pracovník, soc. pracovník, pracovník v soc. službách, management
Rozsah:
8 hodin

  • Etika sociální práce - úvod do tématu: základní i rozšiřující informace o etice sociální práce, etických kodexech, etických komisích a efektivním řešení či předcházení vzniku etických problémů v sociální službě.
  • Motivace versus manipulace: práce s motivací a demotivací uživatele a jeho aktivní nebo pasivní aktivizaci včetně přímé a nepřímé manipulace s uživatelem.        
  • Autonomie uživatele versus stigmatizace: podpora autonomie uživatele a jeho svobodné vůle oproti očekávání pečovatelů a jeho předsudků včetně hodnocení a stigmatizace uživatele.
  • Potřeby, hodnoty a osobní cíle uživatele: efektivní a cílené zjišťování potřeb, hodnot a osobních cílů uživatele se zaměřením na projektování zjištěného do individuálního plánu poskytované sociální služby a jeho faktické naplňování.
  • Etika práce v multidisciplinárním týmu: předávání informací o uživateli a jejich sdílení v multidisciplinárním týmu, budování důvěry uživatele vůči pečovatelům i sociální službě jako takové.
  • Sdílení uživatele: závislosti uživatele na sociální službě s ohledem na jeho práva na další sociální nebo veřejné služby, sdílení se uživatele a hledání komplexní péče a pomoci.

 

 

Etika v obrazech ve službách sociální prevence


Akreditace:
A2020/0941-SP/PC/VP
Kapacita:
25
Cílová skupina:
soc. pracovník, pracovník v soc. službách
Rozsah:
8 hodin

  • Etika sociální práce - úvod do tématu: základní i rozšiřující informace o etice sociální práce, etických kodexech, etických komisích a efektivním řešení či předcházení vzniku etických problémů v sociální službě.
  • Motivace versus manipulace: práce s motivací a demotivací uživatele a jeho aktivní nebo pasivní aktivizaci včetně přímé a nepřímé obousměrné manipulace (ze strany pracovníka i uživatele) převzetí vlastní odpovědnosti za řešení NŽS.    
  • Autonomie uživatele versus stigmatizace: podpora autonomie uživatele a jeho svobodné vůle oproti  očekávání pečovatelů - předsudky, hodnocení, stigmatizace versus partnerství a permanentní interakce.
  • Potřeby, hodnoty a osobní cíle uživatele: efektivní a cílené zjišťování potřeb, hodnot a osobních cílů uživatele se zaměřením na projektování zjištěného do individuálního plánu poskytované sociální služby a jeho faktické naplňování.
  • Etika práce v multidisciplinárním týmu: předávání informací o uživateli a jejich sdílení v multidisciplinárním týmu včetně oznamovací povinnosti, mlčenlivosti a anonymity a střety motivací a očekávání řešení NŽS.
  • Sdílení uživatele: utváření závislosti uživatele na sociální službě s ohledem na jeho práva na další sociální nebo veřejné služby - sdílení uživatele a hledání komplexní péče a pomoci. Kdo je uživatelem sociální služby - uživatel, rodina, apod.
  • Pomoc versus kontrola: budování důvěry uživatele vůči pracovníkům, přebírání osobní odpovědnosti uživatele, priorizace povinností obou stran a vyjednávání.

 

Finanční gramotnost seniorů


Akreditace:
A2022/1057-SP/PC/VP
Kapacita:
25
Cílová skupina:
soc. pracovník, pracovník v soc. službách, management
Rozsah:
8 hodin

  • Seznámení s pojmy - ekonomické násilí, rodinný rozpočet, příjmy a výdaje, zbytné a nezbytné výdaje.
  • Základní legislativní ukotvení, důležité pojmy - úvěr, úrok, RPSN, posouzení úvěru schopnosti dlužníka.
  • Zajištění exekučního titulu. Ochrana zvlášť zranitelných povinných v exekučním řízení, formy exekuce, oddlužení jako možnost řešení předlužení.
  • Kazuistiky s praxe včetně aplikace dovedností získaných v kurzu.

 

Firemní kultura poskytovatele sociální služby


Akreditace:
A2020/1192-SP/PC/VP
Kapacita:
25
Cílová skupina:
zdrav. pracovník, soc. pracovník, pracovník v soc. službách, management
Rozsah:
8 hodin

  • Definice firemní kultury: základní i rozšiřující informace o tom, co je a není firemní kultura, její přínosy a poplatnost pro organizaci.
  • Pilíře firemní kultury: pojmenování silných a slabých stránek firemní kultury, zdůraznění příležitosti organizace a upozornění na ohrožení v případě, že sociální služba nevyužívá zcela, dostatečně nebo neefektivně existující možnosti a nástroje.
  • Chování organizace uvnitř a navenek: obraz poskytovatele na veřejnosti i uvnitř organizace, veřejné mínění a vztahy uvnitř i vně poskytovatele sociální služby.
  • Image poskytovatele sociální služby: Objektivní, subjektivní, správné a nesprávné představy, postoje a zkušeností jednotlivce či určité skupiny lidí o sociální službě.
  • Kompetence vedoucího pracovníka Kompetence vedoucího k zavádění a následné kontrole FK jednotlivých členů pracovního týmu, zacílení na inovativní metody FK s ohledem na jednotlivé cílové skupiny – klient, veřejnost, odborníci, donátoři.
  • Firemní kultura jako zdroj: Spolupráce s partnery či institucemi a hledání nových finančních i nefinančních zdrojů do organizace právě pomocí dobré pověsti a pozitivního mínění veřejnosti o sociální službě.
  • Dobrá praxe v ČR i v zahraničí: Výměna zkušeností, prezentace zavedených vybraných FR u poskytovatelů v ČR i různých evropských státech.

Fundraising v sociálních službách aneb Hledáme další zdroje


Akreditace:
A2023/0212-SP/PC/VP
Kapacita:
25
Cílová skupina:
zdrav. pracovník, soc. pracovník, pracovník v soc. službách, management
Rozsah:
8 hodin

  • Co je to fundraising: definice fundraising jako součást filantropie organizace, přehled základních metod a jejich účinnost včetně kritérii hodnocení účinnosti zvolených metod fundraisingu.
  • Role fundraisingu v sociálních službách: postavení fundraisingu v činnosti organizace poskytující sociální služby – kdo, proč a jakým způsobem by se měl fundraisingu věnovat.
  • Schopnosti a dovednosti fundraisera: kdy je potřeba fundraisera zaměstnat, kde ho hledat, co po něm vyžadovat a co od něj očekávat – profesní kompetence fundraisera.
  • Zdroje fundraisingu: proč lidé a firmy dávají, získávání dárců, pyramida fundraisingu, dárcovství jednotlivců i firem, sponzorství, vlastní zisk, projekty a nadace.
  • Management fundraisingu: podstata plánování fundraisingu jako součást strategického plánování včetně delegování, kontroly, měření efektivity a rozvoje nových filantropických aktivit v organizaci.
  • Trendy ve fundraisingu: současné trendy ve fundraisingu v sociálních službách a neziskovém sektoru – dobrá praxe v České republice i zahraničí.

 

Hodnocení a motivace pracovníků sociálních služeb


Akreditace:
A2023/0558-SP/VP
Kapacita:
25
Cílová skupina:
soc. pracovník, management
Rozsah:
8 hodin

  • Specifika motivace a hodnocení: specifika i důležitost hodnocení a motivace pracovníků v sociálních službách, legislativní rámec, efektivní manažerský nástroj pro vedení lidí.
  • Motivace: co motivuje mne samotného a co motivuje mé kolegy a podřízené - moderní a účinné motivační nástroje a jejich použití.
  • Hodnocení: načasování hodnocení a jeho průběh, příprava na hodnocení - stanovení kritérií, škála hodnocení, hodnotící formulář. Hlavní zásady pro hodnocení pracovníků. Propojení hodnocení a odměňování pracovníků.
  • Shrnutí: základní principy hodnocení a motivace v sociálních službách.

 

Hodnocení kvality sociálních služby a zavádění změn


Akreditace:
A2021/0952-SP/PC/VP
Kapacita:
20
Cílová skupina:
soc. pracovník, pracovník v soc. službách, management
Rozsah:
8 hodin

  • Oblasti kontroly sociální služby: jednotlivé standardy kvality soc. služeb (SQSS), vnitřní pravidla, pracovní postupy, požadavky relevantních zákonů, požadavky zainteresovaných subjektů
  • Doporučení a kritéria hodnocení jednotlivých oblastí sociální služby: kritéria hodnocení SQSS, kritéria hodnocení zákonných požadavků, kritéria hodnocení požadavků zainteresovaných subjektů
  • Příklady nedostatků v praxi nebo pravidlech sociálních služeb: identifikace ne/vhodnosti postupů a praxe prezentovaných účastníky, obvyklé nedostatky z prováděných revizí
  • Dilematické oblasti, situace a postupy: obtížně hodnotitelné oblasti, možné pohledy na obtížně hodnotitelné oblasti, střety zájmů, subjektivní aspekty hodnocení vhodnosti postupů a pravidel
  • Plánování a provedení revize pravidel a postupů: vymezení cíle, oblastí a postupů revize, doporučení vhodných technik kontroly a hodnocení, závěry z kontroly a hodnocení, zásady formulace doporučení, nedostatků a nápravných opatření
  • Zavádění změn vzešlých z revize: práce vedení služby (metodického vedení služby a poskytovatele) s doporučeními, nedostatky a nápravnými opatřeními, hierarchický vs. týmový přístup
  • Motivace pracovníků sociální služby pro zapojení se do procesu revize a zavádění změn: prezentace účelu, cíle a průběhu revize, možnosti zapojení pracovníků služby do procesu revize, a do procesu zavádění změn, předpoklady zapojení pracovníků

 

Hygienické minimum a prevence infekčních onemocnění v zařízení soc. služeb


Akreditace:
A2021/1027-SP/PC/PP
Kapacita:
25
Cílová skupina:
zdrav. pracovník, soc. pracovník, pracovník v soc. službách
Rozsah:
8 hodin

  • Aktuální zákony a vyhlášky, které se vztahují k hygienickým požadavkům na provoz zařízení poskytující sociální služby: změny v hygienické legislativě v České republice, seznámení s Vyhláškou č. 195/2005 Sb., vyhláška MZ č. 306/2012 Sb., rozbor jednotlivých úseků vyhlášky a zákona.
  • Nosokomiální nákazy - základní znalosti o šíření nákazy a možnosti jejich prevence: původci a etiologie nosokomiálních nákaz, dělení  a hlavní druhy nosokomiálních nákaz, doba jejich vzniku a prevence.
  • Vznik a prevence některých infekčních onemocnění: TBC, svrab, chřipka, MRSA.
  • Dodržování hygienicko-epidemiologických režimů: manipulace se stravou, manipulace s prádlem, manipulace s odpady, ošetřování klientů podle bariérové ošetřovací techniky, hygienický filtr, používání ochranných pracovních pomůcek a ochranného oděvu.
  • Péče o ruce jako zdroj infekce: stálá a přechodná mikroflóra kůže rukou, mechanické mytí rukou, hygienická dezinfekce rukou, edukace a praktický nácvik mytí a dezinfekce rukou, péče o pokožku.

 

Individuální plánování poskytované sociální služby


Akreditace:
A2022/0275-SP/PC
Kapacita:
25
Cílová skupina:
soc. pracovník, pracovník v soc. službách
Rozsah:
8 hodin

  • Legislativní rámec procesu plánování: povinnosti poskytovatelů při plánování služby vymezené zákonem 108/2006 Sb. o sociálních službách
  • Lidská práva v kontextu procesu plánování: lidská práva, Listina základních práv a svobod, mezinárodní úmluvy, správné porozumění lidských práv, vlastní vůle uživatelů, povinnosti uživatelů.                           
  • Proces a metody plánování: proces jako vyhodnocování dosavadního průběhu služby a dojednávání vhodné podpory pro následující období, která vychází z očekávání uživatele, jeho potřeb a osobních cílů.         
  • Sestavení individuálního plánu s uživatelem: postup při sestavení IP, frekvence plánování i vyhodnocování, dokumentace IP, podpora klíčových pracovníků, týmová spolupráce při plánování a kontrola IP.                           
  • Role klíčového pracovníka v procesu plánování: kdo je klíčový pracovník, jeho role, kompetence, předpoklady a dovednosti včetně vlastních očekávání.                              
  • Specifika procesu plánování s nekomunikujícím nebo nespolupracujícím klientem: příprava na rozhovor, dojednání rozhovoru, sdílení v týmu a realizace dojednané podpory. Metody (techniky) – intuitivní, racionální, rozhovor s referujícími osobami a studium dokumentace uživatele.

 

Individuální plánování s uživateli s demencí


Akreditace:
A2020/0942-SP/PC/VP
Kapacita:
25
Cílová skupina:
soc. pracovník, pracovník v soc. službách
Rozsah:
8 hodin

  • Demence a Alzheimerova choroba: seznámení s demencí i Alzheimerovou chorobou, funkcemi mozku, příznaky nemocí, psychickými i somatickými změnami ve stáří a jednotlivými stádii nemoci.
  • Zjišťování potřeb uživatele s demencí: základní komunikační pravidla při zjišťování potřeb uživatele s demencí, zpracování individuálního plánu a jeho zavádění do praxe.   
  • Proces plánování s uživatelem s demencí: proces plánování s ohledem na již zjištěné potřeby a jejich propojování s životním příběhem uživatele, jeho zvyklostmi, návyky a osobními cíli.
  • Sestavení individuálního plánu uživatele s demencí: metody práce - vedením rozhovorů, intuicí, empatickým pozorováním, smysl plánování a vytvoření zkušebního individuálního plánu.

 

Individuální plánování v obrazech aneb práce se životním příběhem klienta


Akreditace:
A2024/0173-SP/PC/PP/VP
Kapacita:
25
Cílová skupina:
zdrav. pracovník, soc. pracovník, pracovník v soc. službách, management
Rozsah:
16 hodin

Kurz bude v nabídce od dubna 2024.

 

Intenzivní kurz resuscitace a včasné defibrilace v sociálních službách


Akreditace:
A2022/0094-SP/PC/PP/VP
Kapacita:
15
Cílová skupina:
zdrav. pracovník, soc. pracovník, pracovník v soc. službách, ostatní, management
Rozsah:
8 hodin

  • Vzdělávací program nabízí účastníků přehlednou a interaktivní formou získání znalostí a poznatků o resuscitaci a užití AED. Výuka kombinuje ve všech modulech část teoretických znalostí s rozsáhlejší částí praktickou, při níž jsou využívány nejen modelové situace a resuscitační trenažery, ale také reálné kazuistiky.
  • V úvodu se účastník seznámí s bezpečností zachránce a postiženého, na kterou naváže vyhodnocením stavu zraněného a přivoláním odborné pomoci.
  • Následující modul se zaobírá kompresemi hrudního koše - uvolnění dýchacích cest, lokalizace rukou zachránce, hloubka a frekvence stlačování.
  • Opomíjené nezůstává ani téma užití cvičných AED při neodkladné laické resuscitaci. V závěru pak na účastníky čeká nácvik spolupráce zachránců při procesu resuscitace a během přípravy a užití včasné defibrilace.

 

Jak efektivně komunikovat s rodinou klienta – seniora


Akreditace:
A2020/0483-SP/PC/VP
Kapacita:
25
Cílová skupina:
zdrav. pracovník, soc. pracovník, pracovník v soc. službách, management
Rozsah:
8 hodin

Kurz poskytne účastníkům nejen účinné a efektivní nástroje k zapojení rodiny klienta seniora do procesu poskytování sociální služby, ale naučí je také efektivně a adekvátně reagovat při problematických situacích. Důraz bude kladen na roli rodiny v životě starého člověka. Dále budou seznámeni s jednotlivými formami spolupráce s rodinou uživatele sociální služby. Na základě svých poznatků z praxe účastníci také vymezí přínosy i limity při práci s rodinou seniora.  Účastníci se budou učit navázat vtah s jednotlivými rodinnými příslušníky, přizvat je k řešení aktuální situace uživatele sociální služby a také efektivně stanovovat hranice při jednání s jeho rodinou. V závěrečné části se účastníci dozvědí, jaké jsou nejčastější problematické situace při práci s rodinami klientů seniorů a pomocí modelových situací si upevní znalosti jejich řešení.

Obsah:

  • Specifika stáří, role rodiny v životě starého člověka a formy spolupráce s rodinou
  • Komunikace s rodinou uživatele sociálních služeb
  • Problematické situace při práci s rodinou a jejich zvládání
  • Praktické zkušenosti, modelové situace vycházející z dotazů účastníků

Jak lépe komunikovat v pomáhajících profesích


Akreditace:
A2020/0951-SP/PC/VP
Kapacita:
25
Cílová skupina:
zdrav. pracovník, soc. pracovník, pracovník v soc. službách, management
Rozsah:
8 hodin

  • „Efektivita“ a „Komunikace“ v sociální oblasti: podstata efektivity (význam, přínosy), podstata komunikace (proces, komplex, funkce komunikace), reflexe zkušeností s profesionální pomáhající komunikací účastníků.
  • Možnosti a prostředky komunikace s klienty v sociální oblasti: verbální komunikace (podstata a kulturní význam), neverbální komunikace (podstata a vztah k verbální komunikaci, skupiny vyjadřovacích prostředků), fyzické prostředí (místnost, vybavení, atmosféra), vztahová rovina (důvěra, motivace, očekávání) jako významný faktor komunikace v sociální oblasti.     
  • Překážky v komunikaci s klienty sociálních služeb: co brání efektivní komunikaci v sociální oblasti (Časový tlak, Předsudky, Nepozornost, Odlišný způsob vyjadřování, Neporozumění, Nepohodlí, Rušivé prostředí, Anti-/Sympatie, Přístup pracovníka), příklady z praxe sociálních služeb.
  • Vyhodnocování efektivity komunikace s klienty sociálních služeb: zachycování vývoje situace a chování klientů sociálních služeb v souvislosti s podobou komunikace, vyhodnocování pozitivního a nežádoucího vývoje komunikace, teoretická opora pro zvolenou strategii, příklady z praxe sociálních služeb.
  • Zvyšování efektivity pomáhající komunikace pomocí strategií a prostředků komunikace: jak lépe komunikovat v pomáhajících profesích.

 

Jak pečovat a nevyhořet aneb podpora neformálních pečovatelů


Akreditace:
A2021/0736-SP/PC/PP/VP
Kapacita:
25
Cílová skupina:
zdrav. pracovník, soc. pracovník, pracovník v soc. službách, management
Rozsah:
6 hodin

  • Jak pečovat a nevyhořet: Syndrom vyhoření, únavový syndrom, psychická hygiena, pravidla jak nevyhořet a jak pečovat sám o sebe.
  • Emoce a jak je zvládat: Nejčastější emoce neformálních pečovatelů, zvládání negativních, podpora pozitivních a vyžití neutrálních emocí, zpracování emocí.
  • Aktivní a pasivní odpočinek: Péče o sebe sama, vhodné techniky pro aktivní i pasivní odpočinek, sebereflexe vlastních hranic.
  • Sdílená péče s ostatními členy rodiny: Harmonogram a dělba péče, komunikační modely v rodině, vzájemná podpora a zájem o pečovaného člena rodiny.
  • Síťování pomoci: Jak a kde hledat interní a externí pomoc, sdílená péče se sociálními službami, přijímání zpětné vazby ke kvalitě domácí péče.

Jak se domluvit při spolupráci v týmu


Akreditace:
A2020/0949-SP/PC/PP/VP
Kapacita:
25
Cílová skupina:
zdrav. pracovník, soc. pracovník, pracovník v soc. službách, management
Rozsah:
8 hodin

  • „Efektivita“ a „Komunikace“ v souvislosti s cílem sociální služby: cíle sociální služby (zadání ze strany standardů, poslání organizace, cílové skupiny a vliv personálního obsazení), podstata efektivity (význam, přínosy) podstata komunikace (proces, komplex, funkce kom.), reflexe vlastního vnímání komunikace v kontextu cílů sociální služby.
  • Různé komunikační přístupy uvnitř týmu sociální služby: osobnostní nastavení pracovníka sociální služby a důraz na určité složky komunikace (verbální, neverbální, vztahová rovina), akceptace různosti a sjednocení cílů v rámci poskytování sociální služby.
  • Systém a proces zefektivňování komunikace v sociálních službách: zadání, cíle sociální služby, volba strategie komunikace, zaznamenávání přínosů v rámci poskytování sociální služby, zpětná vazba, vyhodnocení, efektivita sociální služby.
  • Nastavení přístupu napříč sociální službou u různých pracovníků: postupy sledování dopadů,  poskytování zpětné vazby, motivace pracovníků ke zvyšování efektivity v rámci sociální služby (přesah do vedení pracovníků), systematizace zefektivňování komunikace v sociální službě.

Jak si zdravě nastavit hranice


Akreditace:
A2020/0480-SP/PC/VP
Kapacita:
25
Cílová skupina:
zdrav. pracovník, soc. pracovník, pracovník v soc. službách, management
Rozsah:
8 hodin

Kurz si klade za cíl seznámit pracovníky sociálních služeb s problematikou nastavování hranic v osobním i profesním životě tak, aby je uměli nejen dobře nastavit, ale uměli je i reflektovat a adekvátně modifikovat a v případě jejich překročení o nich i transparentně komunikovat. Účastníci budou vedeni k tomu, aby reflektovali vlastní motivaci k práci v pomáhající profesi, proces nastavování vlastních hranic i pocity provázejícími vyslovení NE. V navazující praktické části se účastníci seznámí s technikami, které jim mohou pomoct při nastavování hranic. Pomocí modelování rozhovorů se naučí, jak říkat NE, jak se bránit manipulaci a jak komunikovat s klientem, který se chová agresivně. 

  • Funkce a vznik hranic
  • Moje hranice a motivace
  • Nastavování hranic v osobním i profesním životě
  • Umění říct NE
  • Nerespektování hranic

 

Jak stres ovlivňuje tělo a jak s tím pracovat


Akreditace:
A2024/0172-SP/PC/P
Kapacita:
25
Cílová skupina:
zdrav. pracovník, soc. pracovník, pracovník v soc. službách

  • Stres: definice stresu a stresového syndromu, reakce na stres a stresové mechanismy.
  • Pohybový systém a stres: pohybový aparát a funkční změny pohybového aparátu při stresové reakci.
  • Praktický modul zaměřený na myofasciální uvolnění měkkých tkání pohybového aparátu, protažením a aktivizací svalů podporujících napřímení trupu.
  • Stres a dech, práce s dechem: příklady možností využít dech v relaxaci a adaptaci na stres.
  • Praktický modul, ve kterém budeme aplikovat získané znalosti o dechu do praxe. Nácvik příkladů dechových cvičení, koncentrace na dech, relaxace.
  • Prevence pracovního stresu: možnosti ergonomie pracovního místa a vliv držení těla při pracovních činnostech na snížení stresu s důrazem na stoj, sed, chůzi, práci s horní končetinou. Problematika zrakové zátěže a vlivu vhodné stravy a odpočinku na prevenci proti stresu.
  • Praxe / Body & Mind cvičební programy, řízená meditace: praktický modul s využitím Body & Mind pohybových programů - aktivizační cvičení, cvičení pro lepší spánek, meditační cvičení.

 

Jak to s tím stresem vlastně je?


Akreditace:
A2020/0479-SP/PV/VP
Kapacita:
25
Cílová skupina:
zdrav. pracovník, soc. pracovník, pracovník v soc. službách, management
Rozsah:
8 hodin

Vzdělávací program se zaměřuje na problematiku zvládání stresu, který je součástí pracovního i soukromého života každého člověka. Východiskem pro pochopení podstaty stresu je seznámení účastníků s obsahem základních pojmů, které kromě samotného stresu souvisejí s náročnými životními situacemi. Důraz je kladen na adaptaci na stres prostřednictvím fází adaptačního syndromu, na hodnocení stresové situace a na strategie vyrovnání se se stresem. Program je zaměřen i na definování reakcí na stres (biologické a psychické), na seznámení účastníků s obrannými mechanismy. Vysvětlena je strategie práce se stresem. Nedílnou součástí programu je i vysvětlení spojitosti stresu a syndromu vyhoření včetně jeho prevence. Vzdělávací program se věnuje také psychohygieně a v rámci praktické části se účastníci teoreticky i formou praktického nácviku seznámí s některými relaxačními technikami.

  • Náročné životní situace
  • Stres jako reakce na zátěž
  • Fáze adaptačního syndromu. Hodnocení stresové situace.
  • Reakce na stres a předcházení stresovým situacím
  • Syndrom vyhoření a jeho fáze
  • Prevence syndromu vyhoření, psychohygiena a relaxace v souvislosti se stresem

Jak vyčíst emoce z výrazu tváře

Jak vyhrát nad papíry aneb řízení dokumentace v praxi


Akreditace:
A2023/1242-SP/PC/VP
Kapacita:
25
Cílová skupina:
zdrav. pracovník, soc. pracovník, pracovník v soc. službách, management
Rozsah:
8 hodin

Cílem vzdělávacího programu je nabídnout poskytovatelům sociálních služeb základní nástroje, jak dokumentaci ve své organizaci účinně a efektivně řídit. Prostřednictvím programu získají důležité informace o řízení dokumentace a dozví se, jak pomocí několika základních zásad zajistit, aby měli o své dokumentaci přehled, získali kontrolu nad tím, jaké dokumenty a záznamy v jejich organizaci vznikají a používají se, udrželi své dokumenty aktuální a nepotřebné dokumenty uložili do archivu. 

  • Požadavky na řízení dokumentace v nejdůležitějších systémech řízení kvality (ISO, EFQM, standardy kvality sociálních služeb, EQUASS) a v platných právních normách (Zákon č. 499/2004 Sb., Vyhláška č. 645/2004 Sb., Zákon o sociálních službách).   
  • Základní pojmy v oblasti řízení dokumentace (dokumentace, dokument, záznam, řízení dokumentů, řízení záznamů, správce dokumentace, vlastník dokumentu, přezkoumání dokumentu apod.), životní cyklus dokumentu.                            
  • Základní zásady řízení dokumentace (požadavky, identifikace, čitelnost, dostupnost, kvantita, kvalita, aktuálnost, odpovědnost, technika, struktura, přehled) a jejich aplikace v praxi.

Jak zvládat emoce


Akreditace:
A2023/0553-SP/PC/VP
Kapacita:
25
Cílová skupina:
zdrav. pracovník, soc. pracovník, pracovník v soc. službách, management
Rozsah:
8 hodin

  • Vymezení pojmu emoce a emoční zkušenost: emoce a city, obecné vymezení, rysy, znaky, charakteristiky a dělení emocí, citové projevy, citové poruchy, emoce a duševní poruchy, hranice kompetencí a role pracovníka v práci s poruchami emocí.
  • Emoční inteligence a práce s ní: rámec emoční inteligence, její složky, možnosti jejich rozvoje. Pozitivní psychologie a její význam pro praktický život.  Prvky podpory pozitivního myšlení u klientů a týmu.
  • Práce s emocemi u uživatelů služeb: složité situace a stavy spojené s emocemi klientů. Práce s agresí, laická diagnostika a oddělení účelového chování  od psychiatrické roviny, zvládání a předcházení vypjatým emocionálním situacím.

Jak zvládnout syndrom vyhoření


Akreditace:
A2020/0484-SP/PC/VP
Kapacita:
25
Cílová skupina:
zdrav. pracovník, soc. pracovník, pracovník v soc. službách, management
Rozsah:
8 hodin

  • Úvod do problematiky: Význam pojmů zátěž, krize a krizová intervence, trauma, etická dilemata, syndrom vyhoření.
  • Stres jako reakce na zátěž: Definice stresu. Druhy stresorů. Reakce organismu na stres – tělesné a psychické.
  • Adaptace na stres: Fáze adaptačního syndromu a vyrovnávání se s nimi. Hodnocení stresové situace.
  • Syndrom vyhoření a jeho fáze: Fáze, příčiny, projevy a příznaky syndromu vyhoření.
  • Prevence syndromu vyhoření a supervize, psychohygiena a relaxace: Prevence syndromu vyhoření. Význam supervize v souvislosti se syndromem vyhoření. Význam relaxace. Přehled technik relaxace. Praktický nácvik některých relaxačních technik.