Otevřené kurzy
Abeceda personalistiky pro vedoucí pracovníky a personalisty
Cíl: objasnit povinnosti zaměstnavatelů v personální oblasti, a to nejen po stránce legislativní, ale především po linii praktického provádění s ohledem na zásadní změny v Zákoníku práce v druhém pololetí roku 2024 a v roce 2025.
- Personální agenda • povinnosti zaměstnavatele
- Zákon o pracovnělékařské službě • povinnosti zaměstnavatele a zaměstnance
- Zákoník práce 2024 a 2025 – tzv. flexinovela a pohled zaměstnavatele
- Pracovní doba, dovolená, překážky v práci, náhrady škody
- Odměňování zaměstnanců – důležité základní informace pro personalisty – změny 2025. Nový institut zaručeného platu.
Provázanost zdravotní dokumentace v návaznosti na indikaci lékaře a realizaci péče
V pobytových sociálních službách je poskytována i zdravotní péče, kterou realizují zdravotní sestry. Vykazuje se prostřednictvím výkonů odbornosti 913, ošetřovatelská péče v sociálních službách. Má dané legislativnínáležitosti, které je nutné dodržovat, aby bylo možné ji realizovat a zároveňvykazovat na zdravotní pojišťovny. Na tomto kurzu vás seznámíme sobecným nastavením.
- Smlouva se zdravotní pojišťovnou
- Harmonogram práce sester
- ORP, výkony odbornosti 913
- Anamnéza, ošetřovatelský plán
- Prealizace péče
- Záznam do dokumentace
- Vykázání výkonů
Virtuální realita - komunikace v náročných situacích
Praktický nácvik komunikace s využitím virtuální reality a umělé inteligence
- Prostřednictvím virtuální reality vás přeneseme do situací, které jsou velmi blízko k rozvoji možného konfliktu. AI vyhodnotí vaše odpovědi a vybere adekvátní reakci klienta.
- Díky praktickému nácviku vás naučíme, jak reagovat na situaci hrozící eskalací v konflikt, a to nejen s klientem, ale i jeho rodinou.
- Nacvičíte si, jak postupovat ve vyhrocených situacích, co říkat a kdy naopak mlčet.
- Vzdělávání se mj. opírá o komunikační protokol SPIKES.
Demence v obrazech
Kurz Demence v obrazech patří v APSS ČR k nejfrekventovanějším. Důvody tak vysokého zájmu o tento kurz jsou tři: za prvé je téma kurzu poplatné současné době, obzvláště s ohledem na prognózu zvyšování se počtu osob žijících se syndromem demence ve světě tedy i v České republice, s tím souvisí i cílová skupina seniorů v systému sociálních služeb jako zcela dominantní a za třetí je u tohoto kurzu unikátní interaktivní metoda vzdělávání. Kurz je zaměřen na metody, přístupy v péči a pochopení potřeb člověka s demencí jak v institucionální tak domácí péči. Osm témat je zaměřeno na nejčastější úkony péče – hygiena, sebeobsluha, stravování, aktivizace, vycházky, stesk, spory a sexualita seniora. Pečující by měl mí povědomí o syndromu demence, o jednotlivých stádiích i schopnostech, dovednostech, kompetencích, které nemocnému zůstávají a ty podporovat. Je důležitá znalost potřeb člověka s demencí, a to na všech úrovních. Účastníci kurzu si postupně vybírají z 8 filmů, které simulují nejčastější situace, do kterých se pečovatelé dostávají při každodenní péči o osoby s demencí. Ke každé situaci jsou natočeny dvě varianty – nesprávný přístup a návrh správného řešení jak situaci například zvládnout. Instruktážní situaci jsou navíc výrazně podpořeny i teoretickým výkladem zaměřeným na problematiku demence, obzvláště pak Alzheimerovy nemoci - přednáška lektora včetně praktického vhledu do problematiky AN.
Včasné rozpoznání rizika podvýživy a možnosti řešení v sociálních službách
Rozpoznání podvýživy a zejména jejího rizika v sociálních službách je nedílnou a velmi důležitou součástí péče o klienta. Jejím cílem je umět včas rozpoznat toto riziko a umět ho i řešit. Existují různé nástroje, které můžeme v této oblasti uplatnit, ale v rámci sociální péče máme tyto nástroje více omezené než ve zdravotnickém zařízení. Naše pozornost se soustřeďuje zejména na parametr BMI a vývoj tělesné hmotnosti. Pro pochopení důležitosti výživy zejména u seniorů a jejich individuálních potřeb je důležité si uvědomit kompletní propojenost celého metabolismu našeho organismu se stravou, kterou konzumujeme. Každá složka stravy má pro naše tělo svůj význam a její nadbytek nebo nedostatek má vliv na celkové fungování většiny našich základních životních funkcí. Je ale nezbytné se zabývat nejen podvýživou, ale i sarkopenií a syndromem tzv. křehkosti seniora, neboť i tato úskalí provází stáří. Řešení výše uvedených potíží můžeme najít nejen v rámci běžné stravy a její úpravy, ale můžeme také využít nutriční podporu, tzv. klinickou výživu.
Virtuální realita - demence
- Jak demence ovlivňuje mozek a osobnost člověka – výklad s použitím názorného instruktážního filmu.
- Virtuální realita – vlastní prožitek účastníka, pohled na svět očima člověka s demencí.
- Diskuze nad vlastními prožitky, vhled do potřeb člověka s demencí.
- Praktická doporučení vedoucí k podpoře spolupráce mezi pečovateli v pobytových sociálních službách i v domácím prostředí a směřující k jistotě a bezpečí osoby s demencí i samostatných pečovatelů.
Individuální plánování s uživateli s demencí
Problematika demence a Alzheimerovi choroby stojí stále mimo zájem veřejnosti, přestože se všeobecně ví, že se toto stále nevyléčitelné onemocnění stává celosvětovou pandemií a významným zdravotním, sociálním i ekonomickým problémem. Počet osob, které onemocní některou z forem demence, každoročně přibývá, zvyšuje se počet závislých na pomoci druhých lidí jak v sociální službě, tak i v přirozeném prostředí pomocí neformálních pečovatelů. Demence snižuje duševní výkonnosti způsobené organickými změnami v mozku, vede k zhoršování stavu až nevratným změnám a způsobuje ztrátu intelektuálních schopností. To postupně přináší například potíže s pamětí nebo s verbální komunikací, osobnostní změny, snižuje se autonomie člověka. Při péči o takto nemocného mají pečovatelé omezené možnosti, jak zjišťovat jeho potřeby, jak plánovat sociální službu a celistvě řešit nepříznivou sociální situaci. Tento kurz je zaměřen na podporu pečujících v oblasti individuálního plánování s uživateli s demencí, a to efektivně, aby se plán hledání potřeb, přání uživatele nestali jen formalitou. Kurz umožní účastníkům nahlédnout na individuální plánování z úhlu pohledu člověka trpícího demencí, pochopit změny chování nemocného a ukáže jim cestu, jak zjišťovat potřeby uživatele a následně s nimi i pracovat.
Práce s rodinou klienta sociálních služeb
Seminář odpovídá na otázky poskytovatelů sociálních služeb, kteří se setkávají s rozdílnými představami svých uživatelů a jejich rodin. Účastníci semináře získají nový pohled na práci s nespokojenou rodinou či uživatelem, který pod vlivem své rodiny nespolupracuje a stává se problémovým klientem. Upevní si znalosti technik řešení konfliktů a posílí své kompetence o nové pohledy na řešení problémů novými a alternativními způsoby práce s rodinou. Vymezí si základní pravidla pro práci s rodinou v rámci své sociální služby a naučí se pracovat se stížnostmi podanými ze strany rodiny, která není klientem služby.
Dítě jako uživatel sociální služby
Účastník kurzu je seznámen s druhy služeb, kde je uživatelem dítě, ať již přímo, nebo nepřímo. Nejprve je věnována pozornost otázce postupného nabývání svéprávnosti dítěte s ohledem na jeho zapojení do plánování služby, projevech vůle, participace, možnosti rozhodnutí o některých záležitostech samostatně nebo prostřednictvím zákonného zástupce. Na příkladech situací z praxe účastníků kurzu jsou následně vyložena specifika poskytování sociálních služeb dětským uživatelům oproti uživatelům dospělým. Tento výklad je doložen o specifika ze služeb, které nemají mezi účastníky zastoupení. Specifická pozornost je adekvátně věnována prvku poskytování služby v DOZP na základě soudního rozhodnutí o ústavní výchově, anonymnímu poskytování v NZDM apod. Vzhledem k tomu, že dětský uživatel může být rovněž objektem poskytování sociálně-právní ochrany dětí, je závěrečná část věnována také pravidlům spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí.