Otevřené kurzy
Paliativní přístup a péče u osob s demencí v zařízeních sociálních služeb
Ke školení bude třeba počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka nebo reproduktory
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Jak se domluvit při spolupráci v týmu
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE! Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams.
Ke školení bude třeba počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka nebo reproduktory
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Kurz připraví pracovníky na zavádění efektivní komunikace jako nástroje k dosažení cílů poskytování sociální služby v rámci týmu. Základní poznatky o komunikaci a efektivitě budou provázány se zakázkou zadavatele a klienta, a z nich vyplývajících odpovědností v týmu. Kurz pomůže pracovníkům vědomě volit vhodný způsob komunikace s klienty i kolegy, a vedoucím pracovníkům pomůže nastavovat tento přístup napříč službou u různých pracovníků. Důraz bude kladen na postupy sledování dopadů komunikace při poskytování služby, poskytování zpětné vazby, motivaci pracovníků ke zvyšování efektivity komunikace s přesahem do vedení pracovníků (hodnocení, vzdělávání, odměňování). Cílem je předat účastníkům kompetence k zefektivňování komunikace v týmu služby.
Zvládání problémových situací zejména v pečovatelských službách
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE! Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams.
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka (sluchátka jsou lepší než reproduktory, protože nevytváří zvukovou vazbu a ozvěnu mezi mikrofonem a sluchátky, nerušíte tak ostatní)
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Kurz je zaměřený na praktické zvládání problémových situací v souladu s legislativními normami, standardy kvality a právy osob, které pracovníci řeší v rámci poskytování zejména terénních služeb sociální péče, ale mnohá témata jsou průřezová napříč všemi typy služeb. Jedná se o rizikové oblasti, se kterými se většina pracovníků setkává a na které hledá odpovědi. Témata budou doplňována a řešena aktivně v průběhu kurzu na základě problémových situací vnesených účastníky
Praktický průvodce individuálním plánováním zejména v pečovatelských službách
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE! Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams.
Ke školení bude třeba počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka nebo reproduktory
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Kurz je určený zejména pro pečovatele a pečovatelky (pracovníky v sociálních službách) a sociální pracovníky, a to zejména v pečovatelských službách, ale i v dalších službách sociální péče. Navazuje na vědomosti získané v primárním vzdělávání či v rekvalifikačním kurzu. Kurz umožní jeho účastníkům propojit teorii s praxí prostřednictvím odkazů na konkrétní příklady ze života poskytovatelů. Umožní jim nahlédnout na individuální plánování z jiného úhlu, který jim přinese při plánování velkou úlevu a pochopení, proč vlastně plánovat. Pochopí, co jsou osobní cíle, jak je zjišťovat, jaká vazba existuje mezi nepříznivou sociální situací a osobními cíli, jak zjišťovat potřeby, schopnosti a možnosti uživatele tak, aby na základě těchto znalostí mohl naplánovat s uživatelem průběh péče a vytvořit tak smysluplný individuální plán. Na příkladech je rovněž ukázáno, jak má vypadat hodnocení průběhu služby a naplňování osobních cílů. Dále je na příkladech z praxe poukázáno, jaká specifika platí pří plánování u uživatelů s demencí, s dalším zdravotním postižením, jak plánovat u uživatelů omezených ve svéprávnosti. Cílem kurzu je, aby v závěru účastníci mohli s úlevou říci, „vždyť plánování je tak jednoduché a přirozené!“
Motivace versus manipulace klientů v sociálních službách
Ke školení bude třeba počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka nebo reproduktory
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Seminář představuje jedno ze základních sociálně-etických témat současné sociální praxe napříč všemi sociálními službami i cílovými skupinami. Klade si za cíl vyvolat u pracovníků v přímé péči diskuzi a rozmýšlení nad skutečnou kvalitou poskytování. Prostřednictvím konkrétních kazuistik i společných cvičení, brainstormingu nacházíme odpovědi na otázky efektivnosti nejpoužívanějších komunikačních technik, mezi které patří motivace i manipulace. Diskuze nad tématem vedou k objevování hodnotových priorit i postojů a jejich upevňování či vymezování se vůči špatné praxi, která nemusí být vůči klientovi šetrná a ohleduplná. Seznámí se základními technikami správné a vhodné motivace uživatelů. Upevní si znalosti základních sociálních technik při realizaci individuálních plánů dle specifik cílových skupin. Vymezí si základní hranice mezi motivací a manipulací a získají podněty dobré praxe.
Nácvik komunikace s klienty vyžadujícími specifický přístup
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE! Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams.
Ke školení bude třeba počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka nebo reproduktory
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Personál v sociálních službách se velmi často setkává s klienty s duševním onemocněním, anebo s lidmi z různých cílových skupin ohrožených sociálním vyloučením. Práce s těmito klienty je velmi náročná, protože často vyžadují specifický přístup v komunikaci. Nový zaměstnanec je často konfrontován s tím, že před ním stojí klient, který se chová a jedná nepochopitelně. Stává se, že personál dostává kusé informace v rámci edukačních posezení se sociálním nebo zdravotnickým pracovníkem, anebo se od kolegů postupně se dozvídá, jak se má postavit k problematickým situacím v komunikaci. Tento kurz, který by měl ideálně navazovat na kurz Setkání s duševním onemocněním v sociálních službách pomůže pracovníkům se zorientovat v typologii klienta v různých cílových skupinách a v nácviku z modelových situací trénuje techniku komunikace, učí se reagovat na konkrétní zvláštnosti klienta, porovnává své osobní i profesní zkušenosti s předávanými informacemi a neposlední řadě pracuje na sefereflexi, náhledu na své vlastní limity a možnosti.
Jak zvládnout syndrom vyhoření
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE! Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams.
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka (sluchátka jsou lepší než reproduktory, protože nevytváří zvukovou vazbu a ozvěnu mezi mikrofonem a sluchátky, nerušíte tak ostatní)
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Vzdělávací program se zaměřuje na problematiku syndromu vyhoření, který se v posledních letech stal součástí oblasti sociálních služeb. Východiskem pro pochopení podstaty syndromu vyhoření u pracovníků této pomáhající profese je seznámení účastníků s obsahem základních pojmů, kterými jsou: zátěž, krize a krizová intervence, trauma, etická dilemata a stres. Se samotnou problematikou syndromu vyhoření se účastníci seznámí prostřednictvím výkladu, který obsahuje charakteristiku jednotlivých fází syndromu vyhoření, jeho příčiny, projevy a příznaky. Důraz je kladen na vysvětlení rozdílů mezi zátěží, krizí, traumatem, stresem a samotným syndromem vyhoření. Vysvětlen je proces adaptace na stres prostřednictvím fází adaptačního syndromu a strategie vyrovnání se se stresem. Program je zaměřen i na definování reakcí na syndrom vyhoření (biologické a psychické) a na seznámení účastníků s obrannými mechanismy. Vysvětlen je význam supervize v oblasti sociálních služeb, popsána je charakteristika profesionálně vedené supervize a je upozorněno na projevy a důsledky supervize neprofesionální. Dostatečný prostor je věnován teorii předcházení stresu, kdy si účastníci následně mají možnost v rámci řízené diskuse vyměňovat svoje zkušenosti nejen se stresem, ale i se samotným syndromem vyhoření – setkání přímé nebo zprostředkované. Nedílnou součástí programu je i vysvětlení spojitosti stresu a syndromu vyhoření včetně jeho prevence.
Úvod do problematiky psychických poruch a problémů pro pracovníky sociálních služeb
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE! Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams.
Ke školení bude třeba počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka nebo reproduktory
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Téma problematiky psychických poruch a problémů je velmi široké a zorientovat se v něm, může být zvláště pro laika, velmi obtížné. Kurz umožňuje účastníkům lépe se zorientovat v oblasti psychiatrie a psychických nemocí, kterých bohužel v dnešní uspěchané době neustále přibývá. Účastníci se seznámí s rozdělením, projevy, terapií a přístupem k lidem s duševní chorobou. Budou vedeni k porozumění lidem s duševním onemocněním, jejich potřebám, omezením i možnostem a vyvarovat se takzvané stigmatizaci.
Aby záda nebolela! aneb Pohybové zásady pro pracovníky sociálních služeb
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE! Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams.
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka (sluchátka jsou lepší než reproduktory, protože nevytváří zvukovou vazbu a ozvěnu mezi mikrofonem a sluchátky, nerušíte tak ostatní)
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Současná doba přináší pro pracovníky sociálních služeb nové výzvy a samozřejmě také nové nároky. Pracovní zátěž se zvyšuje a to klade značné nároky nejenom na pohybový aparát, ale narůstá i míra stresu. Jednoduchým a ekonomicky nenáročným řešením se může stát zvyšování vzdělanosti v oblasti zdravého pohybu, přebudování pracovních i pohybových návyků s důrazem na jejich kvalitu, funkcionalitu a propojení s anatomickým povědomím o fungování pohybového aparátu. Náplň kurzu je zaměřena na aspekty týkající se péče a pohybových zásad zaměřených na horní polovinu lidského těla. Budou zde vysvětleny principy činnosti a aktivace svalů stabilizujících napřímené držení páteře, mobility i stability hrudního koše, mechanika horní končetiny. Své místo v kurzu bude mít i dech a jeho vlivu na pohyb a psychiku. Součástí kurzu bude i vysvětlení vlivu nesprávných stereotypů v běžných denních pohybových aktivitách doma i v práci na držení těla a vznik vertebrogenních poruch. Teoretické poznatky a návody si účastníci vyzkouší a naučí v praktických blocích.
Co nejdéle doma aneb jak podpořit domácí péči
Ke školení bude třeba počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka nebo reproduktory
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Co nejdéle doma je základní kurz pro sociální pracovníky a pracovníky v sociálních službách, prostřednictvím kterého získají dostatek teoretických i praktických informací o neformální péči v přirozeném prostředí, které budou schopni předávat dále. V České republice pečují o své blízké statisíce osob, které se často dostávají do nezáviděníhodné a náročné situace. Obzvláště pak na začátku péče si prochází náročným obdobím, často bez formální pomoci. Tento kurz vybaví účastníky takovými kompetencemi, aby byli schopní podpořit neformální pečovatele v jejich rozhodnutí pečovat o svého blízkého, a to jak v rovině praktické, tak i psychické. Cílovou skupinou jsou především sociální pracovníci působící na obcích nebo v sociálních službách. Kurz je vhodný i pro pracovníky v terénních nebo ambulantních sociálních službách. Tedy pro profesionály, kteří mohou aktivně a systematicky podporovat nebo doprovázet neformální pečovatele v jejich pečovatelských aktivitách. Právě skupině neformálních pečovatelů se v ČR téměř nikdo systematicky nevěnuje. Často se dostávají do informační pasti, neví na koho se obrátit, jak pečovat kvalitně a správně v domácím prostředí, kde hledat podporu a pomoc. S ohledem na trend demografického stárnutí společnosti je nutno věnovat pozornost právě těmto lidem, protože se většina péče o seniory bude odehrávat v domácím prostředí, tedy prostřednictvím neformální péče v kombinací s péčí formální, tedy za podpory sociální nebo zdravotní služby.